Milepæl på PET-sentret i Tromsø

Constos mannskaper på PET-sentret på UNN i Tromsø var på tå hev da en meget kritisk løfte-operasjon ble gjennomført på byggeplassen, på baksiden av nybygget, tirsdag 25. april. Da ble den over 20 tonn tunge Syklotronen heist på plass i sitt underjordiske betonghvelv med 2,5 meter tykke vegger, seks meter dypt. Så fort maskinen var på plass, ble hvelvet forseglet med flere lag med betongelementer – totalt 2,5 meter.

Syklotronen, som skal produsere livsviktige radioaktive isotoper, er den tredje maskinen i Norge.
– Men hva er en syklon, lurer kanskje noen av dere på?
Syklotronen er en partikkelakselerator som produserer radioaktive isotoper som sender ut antimaterie til elektroner. De kalles positroner og er første bokstav i forkortelsen PET, forklarer avdelingsleder Rune Sundset ved PET-senteret til UNNs intern-avis.

Syklotronen er for øvrig produsert i Uppsala i Sverige og ble med all mulig sikkerhet transportert på trailer til Tromsø.

Spennende oppdrag – Overleveres i februar 2018
Bygget har totalt 6 etasjer + et teknisk rom på tak og totalt areal er på ca. 7.500m2.
Kontraktssummen var opprinnelig på 225 mill. kroner eks mva. Underveis er prosjektet utvidet med tre ekstra kontoretasjer, samt diverse andre endringer slik at sluttsummen ender på ca. 380 mill. kr. eks mva.

– Vi startet byggearbeidene i november 2015 og prøvedrift for tekniske anlegg er planlagt til  november2017. Ifølge anleggsleder Sindre Handegard Consto overlevere prosjektet i februar 2018. Da starter også den kliniske prøvedriften.

Om 10 måneder vil det nye høyteknologiske og avanserte bildediagnostiske senteret ved UNN Tromsø stå klart til bruk. Da vil også UNN kunne starte produksjonen av de radioaktive legemidlene som sykehuset i dag henter flybåren fra Oslo for å gjennomføre avansert bildediagnostikk. –  Å få heist på plass syklotronen er en milepæl i arbeidet med det nye PET-senteret, fastslår Tor-Arne Hanssen, utbyggingssjef ved UNN.

PET-sentret slik det ser ut 25. april (Foto: Sindre Handegard)
Syklotronen på vei ned i betonghvelvet. Den alltid tilstedeværende, driftsleder Kåre Skjerping, overvåker løfteoperasjonen. Kåre har ansvaret for grunn- og betongarbeider og utomhus-anleggene. (Foto: Per-Christian Johansen)